Uzumaki

Startovní poznámka: Doporučeno narutardům. Léčba šokem zabírá. >D

Kurozu-cho je malé, poklidné japonské městečko, z jedné strany obklopené horami, z druhé strany moře. Jednoduše nuda.

První náznak toho, že něco není v pořádku, objeví středoškolačka Kirie, když jednoho dne potká v zapadlé uličce otce svého přítele Shuichiho. Ten je tak zabrán do zírání na prázdnou šnečí ulitu, že Kirie absolutně ignoruje. Dívka to Shuichimu podá jako zábavnou historku, jenže mladíkovi to vtipné nepřijde. Jeho otec se poslední dobou chová divně. Zbožňuje všechno, co obsahuje spirálu, takové předměty sbírá a uctívá, kvůli spirálám přestal chodit i do práce, je jimi posedlý. A vrcholí to okamžikem, kdy Shuichi se svou matkou najdou jeho mrtvé tělo, stočené do spirály. Při kremaci stoupá z komína spirálovitý kouř.

Shuichi chce z města utéct, Kirii se ale moc nechce a pak už je na všechno pozdě. Kurozu-cho je město prokleté spirálami. Spirály se objevují všude, jako vodní víry, jako tornáda, spirálovité rostliny, kouř na krematoriem, lidé jsou posedlí spirálovými vzory.

Spirály vraždí lidi, vtahují je do sebe, mění je v lidské šneky, pružinky a komáry se spirálovitými sosáčky. Spirála je pupeční šňůra, spirála je v lidském uchu, spirálovité jsou otisky prstů... spirály jsou všude a neuniknete ani před nimi, ani z nich.

Třívolumová manga vyšla v roce 1999, autorem je Itou Junji (např. Tomie) a opravdu to NENÍ Naruto! Kdo nevěří, ať si to vyzkouší. Mwahaha!

A ano, chvílemi jsem měla silné nutkání mangu smazat a pro jistotu i vysypat koš.

Není to ucelený příběh, ale spíš sbírka bizardních příhod, které se v prokletém městečku děly, každá kapitola je samostatný celek, až třetí volume začíná nabírat jeden směr a je na něm znát, že se blížím do finále. První kniha má podtext „teprve to začíná“ a ze zpětného pohledu musím říct, že byla ještě docela mírná. Hrdinové zradu teprve tuší a snaží se události rozumově odůvodnit. Ve dvojce už není důvod k smíchu, mrtvých přibývá, v některých momentech máte chuť zazvonit autorovina dveře se svěrací kazajkou schovanou za zády a silně podezíráte slovo „groteska“. Třetí díl už je z jiného soudku. Je o šílenství. Šílenství se šíří městem, lidé přestávají být lidmi – a to nejen tělesně, ale i duševně. Pro přežití udělají cokoliv, ale všechno je zbytečné, marnost a beznaděj je silnější než lidská vůle.

Hrdinové jsou vláčeni dějem, jsou to vlastně jen průvodci, to, co se kolem nich děje, nijak zvlášť neřeší. Nesnaží se proti spirálám bojovat a ani nemají a nevědí jak.

A konec? Lovecraftovský. Až při posledních stránkách jsem si uvědomila, co mi celá manga připomínala. Áno, Lovecrafta. (Slzy v očích – kdybych to věděla předem, nikdy bych do Uzumaki nešla. Tohle je nakreslený Lovecraft a z Lovecrafta mám už pěkných pár let noční můry T_T. A to jsem vydržela jen dvě a půl povídky, už ani nevím, o čem byly, ale na chapadla mě nesbalíte.) Nikdo neví, co jsou spirály zač a proč proklely město, je tu jen plíživý, nepojmenovatelný pocit děsu, bizardní svět, kde už předem víte, že neuniknete.

Kresba byla (oproti mým předpokladům) docela příjemná (v mírumilovných momentech), ohavně detailistická (v okamžicích smrti) a občas se od obrázku nedal odtrhnout zrak (v případech mrtvol a třetího volume). A hlavně je... spirálovitá.

Uzumaki je... nemůžu říct „pěkný“ horor. Není to pěkný horor! Jak může kdo říct o hororu, že je pěkný? Je to děsivý horor. Kdo se rád mučí pohledy na lidské šneky, dítě všité zpátky do břicha matky, mrtvoly zatočené do spirál, čertíky v krabičce v životní velikosti, kanibalismus a bizardní historky, které rozumem nepostihneš a nezatočí se mu hlava z přemíry spirál, Uzumaki si určitě užije. Já rozhodně nelituju toho, že jsem to četla, bezpochyby je to výborná manga, i když jsem z ní měla nepěkný pocit. A šla jsem si vyměnit náušnice, protože byly do spirály. Vůbec, spirály budou u mě hodně dlouho v nemilosti.

P.S: podle mangy Uzumaki byl v roce 2000 natočen stejnojmenný film, který jsem... neviděla. A pokud mě neposedne šílenství, ani se na něj dívat nebudu. Víte, jaká je největší výhoda manga / knižních hororů? Nehraje při nich dramatická hudba, jmenovitě smyčce a bubny => dají se přežít bez infarktu.

Download: www.mangatraders.com (Pozor: manga je oscanovaná z amerického vydání a okénka jsou převrácená do evropského směru čtení. Trvalo mi tři stránky, než jsem zjistila, proč to nedává smysl ^^)

UKÁZKA
18+ warning









0 komentářů:

Okomentovat